دانشیار مهندسی بهداشت محیط علوم پزشكی اهواز عنوان كرد

لزوم اجرای برنامه های علمی و عملی برای کاهش آلاینده های کلانشهرهای کشور

لزوم اجرای برنامه های علمی و عملی برای کاهش آلاینده های کلانشهرهای کشور

به گزارش آروما، خوزستان دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اعلان اینکه مقادیر غلظت آلاینده های هوا در کلانشهرهای کشور در حدی است که سبب ایجاد آثار جدی بر سلامت می شود، اظهار داشت: تغییرات غلظت در 12 سال منتهی به سال 1401 بیان کننده این است که اقدامات علمی و عملی مطلوبی انجام نشده است تا بتوانیم آلاینده ها را کاهش دهیم.



غلامرضا گودرزی در نشست تخصصی بررسی آلایندگی ها در خوزستان با تأکید بر شناخت مسئولیت های اجتماعی که امروز (۷ آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار گردید، اظهار داشت: آلودگی هوا یکی از بزرگترین خطرهای زیست محیطی است. بیماریها و مرگ ها به مسری و غیر مسری تقسیم می شوند و ۴۰ درصد عوامل متابولیک، ۴۰ درصد عوامل رفتاری و ۲۰ درصد عوامل محیطی در بروز بیماریها و مرگ های غیرمسری موثر هستند.

به گزارش آروما به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: عمده عوامل محیطی به وضعیت هوا مربوط می شوند برای اینکه مردم مجبورند هوای آلوده به آلاینده های صنعت و سایر آلاینده ها را تنفس کنند.

دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: در سال ۲۰۱۹، شرایط کیفیت هوای ۹۹ درصد شهرها و جوامع به شکلی بوده است که میزان یک آلاینده معیار، خارج از استاندارد بوده است. یعنی یک درصد شهرها در دنیا وضعیت کیفیت هوای مطلوب داشته اند که این وضعیت اسفناک است.

وی بیان کرد: اگر در سال ۲۰۱۹ به عوامل مرگ نگاه نماییم می بینم که فشار خون رتبه اول، مصرف دخانیات رتبه دوم، خطرات تغذیه ای و دیابت رتبه سوم و آلودگی هوا رتبه چهارم را دارد. این در حالیست که آلودگی هوا تا پیش از سال ۲۰۰۰ رتبه ۱۳ تا ۱۴ و در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ رتبه هفت تا هشت را داشت و در سال ۲۰۱۹ به رتبه چهار رسیده است.

گودرزی عنوان کرد: باتوجه به متوسط ذرات معلق در اهواز با ۵۰ میکروگرم در متر مکعب در سال، شاید مرگ به سبب آلودگی هوا رتبه کمتری را بگیرد و در بروز سکته تا حدودی محتمل باشد. باید توجه گردد که متوسط ذرات معلق در تهران ۳۰ میکروگرم در متر مکعب است این در حالیست که استاندارد آن ۵ میکروگرم در متر مکعب است. بدین سبب تهران نسبت به استاندارد شش برابر و اهواز ۱۰ برابر وضعیت وخیم تری دارند.

وی اضافه کرد: عوارض این شرایط می تواند از دوران جنینی شروع شود و به کودکان، بزرگسالان و افراد مسن لطمه برساند. بطور معمول در آلودگی های شهر که ناشی از صنعت وحمل و نقل است، ابتدا کودکان و سالخوردگان و زنان حامله محدود می شوند.

آلودگی هوا، دلیل ۱۱ درصد مرگ های کشور

گودرزی با اشاره به این که با اهمیت ترین آلاینده هوا در خاورمیانه ذرات ۲.۵ میکرون است، بیان کرد: غلظت ذرات ۲.۵ میکروم در خوزستان و سیستان و بلوچستان بسیار بالا است. در ایران تقریباً آلودگی هوا ۱۱ درصد مرگ ها یعنی چیزی بالاتر از ۴۳ هزار مرگ را به خود مختص کرده است.

دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اعلان اینکه به میزان افزایش غلظت ذرات ۲.۵ انتظار افزایش میزان مرگ ها وجود دارد، اظهار داشت: خسارت اقتصادی آلودگی هوا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲ بیلیون دلار بوده است. باید توجه گردد ۷ درصد مرگ ها مربوط به کودکان زیر پنج سال بوده است. همین طور آلودگی هوا امید به زندگی را ۱.۳ سال می کاهد.

وی بیان کرد: در پنج برنامه، توسعه کنترل یا کاهش آلودگی هوا و رسیدن به استانداردهای بین المللی مدنظر بوده است اما متاسفانه هیچگاه به آن نرسیده ایم. کیفیت هوای آزاد کلانشهرها از نظر آلاینده های ذرات ۱۰، ۲.۵، NO۲ و ازون در سالهای ۹۰ تا ۱۴۰۱ در وضعیت نامناسبی بوده است و همیشه از رهنمود سازمان بهداشت جهانی و استانداردها عدول کرده است.

گودرزی اظهار داشت: تغییرات غلظت در ۱۲ سال منتهی به سال ۱۴۰۱ بیان کننده این است که اقدامات علمی و عملی مطلوبی انجام نشده است تا بتوانیم آلاینده ها را کاهش دهیم.

دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن میزان افزایش غلظت ذرات معلق بسیار شایان توجه بوده است. البته از سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۱ جمعیت تهران خصوصاً از نظر ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون افزایشی بوده است اما در خوزستان مقداری ثابت مانده است که این مساله به سبب این است که سیلابی که در سال ۹۸ رخ داد سبب ایجاد رطوبت کافی در خاک و احیای خیلی از زمینهای بایر شد و در نتیجه تعداد روزهای گرد و غبار و غلظت ذرات معلق، کاهش پیدا کرد.

مصرف غیر معقول بنزین در ایران

وی اضافه کرد: مقادیر غلظت آلاینده های هوا در کلانشهرهای کشور در حدی است که سبب ایجاد آثار جدی بر سلامت می شود. بنظر می رسد رشد شهرها و جمعیت و میزان مصرف غیرمنطقی بنزین به شکلی است که باید این مساله در مراجع بالادست مطرح شود تا برنامه های علمی و عملی برای کاهش آلاینده ها و غلظت آلاینده ها در کلانشهرها صورت گیرد. برای اینکه این مساله یک نیاز حیاتی و مطالبه جدی است.

گودرزی اظهار داشت: در سال هایی درباب آلودگی هوا این برنامه بوده و شومینه ای در بحث درمان روشن است اما در قسمت کنترل و پیشگیری، حتی شمع کوچکی هم نداریم که این مساله واقعاً نگران کننده است.

وی بیان کرد: چاره ای نیست مگر این که به سمت خودرو های برقی برویم. با این وضعیت توپوگرافی تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و کوه هایی که این شهرها را احاطه کرده اند هر چند از تکنولوژی استفاده نمائیم باز فایده ای ندارد و توپوگرافی اجازه نمی دهد این آلودگی رقیق شود.

دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: باید به شهردار، استاندار و فرمانداران گفته شود که شهرها نباید در امتداد جهت باد توسعه یابند برای اینکه این وضعیت سبب تلنبار شدن آلاینده ها در آخر شهر می شود که این اتفاق اشتباه در تهران رخ داده است.

وی اضافه کرد: بدین سبب اگر جهت جریان هوا در خوزستان غربی به شرقی است باید توسعه شهر شمالی- جنوبی باشد و در زیرساخت ها به این نکته توجه گردد.

وی اشاره کرد: متأسفانه مصرف بنزین در ایران بسیار غیرمعقول است و این مساله به سبب افزایش خودرو ها است. در گذشته به ازای هر ۸ نفر یک خودرو وجود داشت و بعد به ازای هر ۶ نفر یک خودرو وجود داشت و الان در ایران به ازای هر ۳.۵ نفر یک خودرو وجود دارد و برخی خانواده ها چندخودرویی هستند.

گودرزی اظهار داشت: در دو سال قبل اگر مصرف روزانه بنزین ۸۸ میلیون لیتر بوده است، این رقم امسال به ۱۲۲ میلیون لیتر رسیده است. در صورتیکه طبق قانون هوای پاک تولید وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها مستلزم رعایت مجاز انتشار آلاینده هوا است.

وی بیان کرد: یکی از معضلاتی که با آن مواجه هستیم استفاده از موتورسیکلت است. باید توجه گردد که موتورسیکلت فرسوده می تواند ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلایندگی بوجود آورد و در حالت معمولی ۴ برابر یک خودرو آلایندگی به وجود می آورد. در تهران به سبب ازدحام ترافیک، مردم زیاد از موتورسیکلت استفاده می نمایند و این مساله به مشهد و اصفهان نیز سرایت کرده است. بدین سبب باید به این نکته هم توجه گردد.

دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: انتظار می رود معاینه فنی خودرو ها بسیار جدی گرفته شود. زمانی که خودروی خودرا برای معاینه فنی می برم، می بینم که این کار را بسیار شل انجام می دهند و بعضی وقت ها دستگاهشان خاموش است یا استاندارد نیست، در صورتیکه انجام صحیح معاینه فنی خودرو در کنترل آلودگی هوا و کاهش غلظت ذرات بسیار اهمیت دارد و باید این مساله جدی گرفته شود.

وی بیان کرد: هم اکنون ۲۵ میلیون خودرو در سطح کشور درحال تردد هستند و حدود ۶.۵ میلیون خودرو از این تعداد فرسوده می باشند بدین سبب به ازای تردد هر ۴ خودرو یک خودرو فرسوده است که این مساله سبب تحمیل مصرف بالای بنزین و آلایندگی می شود.

گودرزی اظهار داشت: در بحث آلودگی هوا برخی دست ها را به بالا می برند تا باران یا باد بیاید که به این شرایط، مدیریت بادی یا مدیریت بارانی می گویند تا بلکه غلظت آلاینده ها کم شود.





منبع:

1402/09/08
09:19:46
0.0 / 5
235
تگهای خبر: استاندارد , برند , بهداشت , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

aroma لینک دوستان آروما

آروما AromaStore

aroma تگهای آروما

aromastore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آروما محفوظ است

Aroma آروما

فروشگاه آروما استور