مدیركل امور فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اعلام كرد

معضل قاچاق و تقلب در محصولات آرایشی و بهداشتی

معضل قاچاق و تقلب در محصولات آرایشی و بهداشتی

به گزارش آروما، مدیرکل امور فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تکیه بر این که امروزه معضل حوزه آرایشی و بهداشتی، قاچاق و محصولات تقلبی است، اظهار داشت: در این حوزه شناسه گذاری محصول روشی است که مصرف کننده می تواند با آن به اصالت فرآورده پی ببرد.


به گزارش آروما به نقل از ایسنا، دکتر آل بویه در پنجمین همایش و نمایشگاه فرآورده های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته ضمن اشاره به این که ایران کازمتیکا محلی برای یادگیری فوت و فن ها از اساتید این حوزه است، اظهار داشت: در عین حال اینجا محلی برای عرضه محصولات و فناوری های نوین است. دانشکده های داروسازی و مراکز آکادمیک برای نوآوری زیاد داریم و خوشبختانه شرکتهای دانش بنیان هم به این مراکز اضافه شدند که باید محصولاتی در افق دانش تولید کنند تا حرف جدیدی در این عرصه برای گفتن داشته باشند؛ ازاین رو اقتضا اینست که شرکتهای دانش بنیان محصولات جدید خویش را در این نمایشگاه ها عرضه کنند.
وی ادامه داد: همینطور این نمایشگاه محلی برای نمایش توانمندی های این صنعت است. اعداد و ارقام متفاوتی عرضه می شود که این صنعت سالیانه ۴ میلیارد دلار گردش مالی دارد ازاین رو مشخص است که تولید کنندگان این صنعت توانمندی خوبی دارند و باید این توانمندی را به نمایش بگذارند و اینجا محلی برای کسب تجربه باشد.
وی ضمن اشاره به این که برگزاری چنین نمایشگاه هایی به استفاده از ظرفیت خالی صنایع کمک می نماید، اظهار نمود: تولید بدون کارخانه عرصه جدیدی است که از ظرفیت خالی صنایع استفاده گردد. اگر کارخانه ای توانمندی، امکانات و دانش دارد و در عین حال در ارزیابی ها از نمره بالایی برخوردار می باشد نباید خط تولید خالی داشته باشد.
آل بویه افزود: روش های نو برای شناسایی محصولات اصیل و استاندارد در این نمایشگاه به عموم مردم و مصرف کنندگان آموزش داده می شود که سبب می شود افراد کالای قاچاق را بشناسند تا کالای اصیل به سادگی شناخته شود.
وی با تکیه بر این که امروزه معضل حوزه آرایشی و بهداشتی، قاچاق و محصولات تقلبی است، اظهار نمود: مبارزه با این پدیده در مرحله اول به عهده خود صاحبان برند و تولید کنندگان است. تولید کنندگان نشان دادند که این توان را دارند که محصولی باکیفیت خوب و قیمت مناسب به بازار ارائه نمایند. ان شاءالله در زمینه قیمت هم راهکارهایی اتخاذ شود که هم تولید باکیفیت ادامه یابد و هم قیمت مناسبی بر کالا گذاشته شود که مصرف کننده به سادگی خرید کند.
مدیرکل امور فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو شناسه گذاری محصول را یکی از راهکارهایی معرفی نمود که به شناسایی کالای اصیل کمک می نماید و خاطرنشان کرد: شناسه گذاری روشی است که مصرف کننده می تواند با آن به اصالت فرآورده پی ببرد.
به نقل از ایشان، این نمایشگاه محلی برای نشان دادن توانمندی های توسعه صادرات است.
وی ادامه داد: هم اکنون هم صادرات وجود دارد اما اعداد آن چشم گیر نیست و امیدواریم با توانمندی که داریم بتوانیم بازارهای جهانی را به دست بگیریم. بازار ۸۵ میلیونی ایران باید به یک بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفره برسد و آنها هم کیفیت و محصولات تولیدی ما را قبول دارند.
مدیرکل امور فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: شاید اگر وارد بازار صادراتی شویم تا حدودی مشکلات قیمت داخلی پوشش داده شود که تولید کننده هم به تولید دلگرم شود.
وی در رابطه با اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه پایش محصولات آرایشی بهداشتی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، توضیح داد: محصولات را در سطح عرضه پایش می نماییم که تحت عنوان PMS اتفاق می افتد و فرآورده ای که ریسک بالاتری برای مصرف دارد را از تمام برندها بررسی می نماییم. بعنوان مثال ۲۷ نوع محصول را در این زمان بررسی کردیم که از نظر ارزیابی خصوصیت های میکروبی از حدود ۷۰۰۰ مورد کمتر از ۰.۲ درصد عدم انطباق در ارزیابی خصوصیت میکروبی در سطح عرضه داشتند و این نشان داده است که تولید کنندگان ما به تولید باکیفیت اهمیت می دهند.
وی ادامه داد: در مورد ارزیابی فلزات سنگین ۷ محصول را انتخاب کردیم و در این مورد ۱۰۰ درصد محصولات مناسب بودند. در حوزه مندرجات شناسه گذاری میزان عدم انطباق حدود ۱۲ درصد است.
وی با تکیه بر این که مندرجات روی محصولات نباید باعث فریب مصرف کننده شود، خاطرنشان کرد: این مورد خطوط قرمز است و اگر جایی مشخص شود که تولید کننده ادعایی برای محصولش داشته که این ادعا می تواند سلامت مصرف کننده را به خطر اندازد، مطمئنا حضور جدی خواهیم داشت و معاونت های غذا و داروی دانشگاه های سراسر کشور از این مورد عقب نمی شینند.
آل بویه افزود: محصولات اسیدی و بازی به قفل کودک مجهز شدند که به سبب پیشگیری از وارد شدن صدمه به کودکان بسیار مهم و پرارزش است. همینطور بررسی میزان نیتروزآمین شامپوها و شوینده ها صورت گرفت.
وی ادامه داد: در مورد محصولات سلولوزی باید بدانیم که اینها وسیع و عمیق هستند و از بزرگترین مال های پایتخت گرفته تا کوچک ترین مغازه یک روستا این محصولات را دارند. این نشان از گستردگی این محصولات دارد. ما با محصولات شوینده بهداشتی از بدو تولد تا زمان مرگ سر و کار داریم ازاین رو مسئولیت ما در این حوزه زیاد است.
او تصریح کرد: به سبب تسهیل امور یکی از کارهای ما برون سپاری مسئولیت ها است. دستورالعمل برون سپاری درحال طی مراحل نهایی است و جلسات گوناگونی برای آن گذاشتیم که بزودی تصویب و اجرا می شود. در گام اول یک سری از وظایف اداره کل آرایشی و بهداشتی را برون سپاری می نماییم و دانشگاه علوم پزشکی قم برای این کار به شکل پایلوت انتخاب شده است.
مدیرکل امور فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خاتمه بیان نمود: ۲۴ تا ۲۶ دیماه سالجاری نمایشگاه کالاهای سلامت بنیان در محل مصلی تهران برگزار می گردد و باردیگر از شرکتهای دانش بنیان که محصولات جدیدی دارند دعوت می کنم در این نمایشگاه حضور داشته باشند.



1402/10/13
09:09:32
0.0 / 5
249
تگهای خبر: آموزش , ارز , استاندارد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴

aroma لینک دوستان آروما

آروما AromaStore

aroma تگهای آروما

aromastore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آروما محفوظ است

Aroma آروما

فروشگاه آروما استور