شب یلدا شب دیدارها

شب یلدا شب دیدارها

به گزارش آروما این روزها فضای شهر تهران متاثر از كمپینی است كه با نام شب دیدارها به پیشواز شب یلدا رفته است و شهروندان تهران را به فراموش كردن كدورت ها و تاكید بر دیدار با بزرگترها تشویق نموده است.



به گزارش آروما به نقل از مهر، احمد مسجدجامعی عضو كمسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در سی امین جلسه شورای شهر تهران در مورد تبلیغات شهری با تقدیر از ابتكار شهرداری اظهار داشت: نخستین بار است كه آیین ملی شب یلدا در تبلیغات شهری با ابیاتی از حافظ استفاده شده كه تشكر می كنم و فضا را با نشاط كرده است.
این روزها فضای شهر تهران، «یلدایی» شده است؛ تصویر هندوانه های خندان و انارهای دانه دانه شده، همراه با شعرهایی از حافظ و تاكید بر دورهمی ها و كنار گذاشتن كینه ها و افزودن بر دوستی، تصویری است كه این روزها برخی بیلبوردها و بنرها در سطح شهر به شهروندان عرضه می دهند.
این انتقاد همواره به سازمان زیباسازی شهر تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی مطرح بود كه چرا به مناسبت های مختلف فضای شهری تغییری نمی كند؛ بعنوان مثال كمتر شاهد هستیم كه در روز سعدی، حافظ و مولانا یا دیگر مناسبت های ایرانی- اسلامی، فضای شهر تا حدودی با بهره از اشعار این شاعران تذكری باشد بر یادآوری این روزها و درس اخلاقی باشد بر اساس اشعار غنی و تفكرشان یا....
شاید جای خالی همین مبحث سبب شده باشد كه امسال بیلبوردهای «یلدایی» توجه اعضای شورای شهر تهران را هم به خود جلب كند و كار به تقدیر هم برسد.
بیلبوردها و فضاهای تبلیغی كه به قول مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری، با نام «شب دیدارها» طراحی شده و قصد آن این است كه مردم را از فضای مجازی به فضای حقیقی بیاورد.
بنیادهای شب یلدا
میرجلال الدین كزازی درباره یلدا می گوید: یلدا واژه ای به مفهوم زادن است و از این روی اولین شب از دی ماه چنین نام گرفته كه بر پایه باور ایرانی ها كهن، در این شب، مهر یا میترا زاده شده است.
این استاد دانشگاه می گوید: به هر روی، ما هنوز نمادهای خورشیدی را بر خوان آیینی شب یلدا می بینیم كه یكی از برجسته ترین و بنیادی ترین این نمادها، انار است كه در رنگ و ریخت یادآور خورشید است و نماد دیگر هندوانه است.
كزازی ادامه می دهد: یلدا آیین های بسیاری دارد كه یكی دانه های خشك است كه به شیوه ای رازآلود بر خوان شب یلدا می نهند و ایرانی ها با این دانه ها و آجیل، مهر را به پاس دهش های وی به جهانیان بزرگ می دارند.
وی می افزاید: از جانب دیگر، شب یلدا در اولین شب از دی ماه برگزار می گردد كه درازترین شب سال هم هست و در چنین شبی نیاز به خورشید و دمیدن آن بیش از هر زمان دیگری جان ها را برمی انگیزد و به شور می آورد.
كزازی ادامه می دهد: از این روی ایرانی ها می كوشند این شب را با دمیدن خورشید به شیوه های گوناگون زنده بدارند كه نشستن بر خوان شب یلدا، یكی از این آیین هاست. مردم تهران غمگین هستند
حسین وجودی، مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به كمپین شب دیدارها عنوان كرد: تلاش ما ارتقاء فضای بصری شهر تهران است و در این زمینه كمپین های مشاركتی بسیاری با نهادها و دستگاه های مختلف برگزار كردیم كه شهر سلامت و همه واقف باشیم، همچون این تلاش هاست. وی افزاید: آخرین كمپین ما شب یلداست؛ یكی از نكاتی كه جامعه شناسان و روانشناسان تاكید می كنند این است كه تهران شهر غمگینی است. آمارها می گویند كه به دلایل مشكلات عموما اقتصادی مردم غمگین هستند. وجودی اظهار داشت: ما در این كمپین بر سه نكته تاكید كردیم؛ یكی از اهداف اصلی ما در این كمپین كه اسمش را شب دیدارها گذاشتیم بر تقویت سنت های حسنه است. این روزها مردم عموما درگیر شبكه های اجتماعی هستند و دیدارها را فراموش كرده اند. تلاش ما در تبلیغاتمان این است كه برای یك شب هم كه شده شهروندان به جای فضای مجازی به فضای حقیقی بیایند و از دیدار و نشست با هم لذت ببرند. مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران اضافه كرد: دو حوزه دیگر مورد تاكید ما، تولید فضای شاد در این شب و یادآوری حافظ خوانی است كه متاسفانه فراموش شده است. اگر نگاهی به بیلبوردهای سطح شهر بیندازید، در می یابید كه تاكید ما بر این سه محور بوده است.
مشكلی بابت كمیت محصول نداریم
اما جدا از فضای شهری، یكی دیگر از موضوعاتی كه دغدغه شهروندان به حساب می آید، بحث خرید شب یلداست؛ خریدی كه شهروندان بطور قطع بر دو مبحث كیفیت و قیمت آن تاكید دارند.
عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شب یلدا اظهار داشت: ما برای شب یلدا چند راهكار را مدنظر قرار داده ایم، در گام اول نشست هایی را با بهره برداران داشتیم كه ذخیره سازی مناسب برای این شب صورت بگیرد.
وی توضیح داد: ما خوشبختانه امسال مشكلی بابت كمیت محصول نداریم. شاید تنها میوه ای كه احتمال اندك برای كمبود آن در بازار وجود داشته باشد، انار است كه آن هم به علت سرمازدگی در ساوه و محدودیت خرید انار از این منطقه بوده است. با این حال ما این كمبود را با انار جنوب جبران كردیم.
رحیمی ادامه داد: هندوانه جنوب هم به میزان كافی در بازار هست و محدودیتی برای مركبات و سیب قرمز نداریم.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار با اشاره به گام دوم اظهار داشت: از جانب دیگر سعی كردیم ساعات كار میادین میوه و تره بار را افزایش دهیم. ما حدودا دو ساعت در ایام اخیر به ساعت كاری اضافه كردیم تا همه مردم فرصت خرید داشته باشند.
رحیمی بحث نظارت را گام سوم خواند و اظهار داشت: ما نظارت ویژه ای روی قیمت محصولات خواهیم داشت. قیمت تابع عرضه و تقاضاست اما ما از امروز (سه شنبه) قیمت ها را نهایی می كنیم و بعد از مشخص شدن نرخ، قیمت در همه ۲۴۴ بازار ما یكسان خواهد بود.
وی با تاكید بر این مطلب كه قیمت موجود در بازارهای میوه و تره بار با قیمت سطح شهر یكی نیست، اظهار داشت: جلسه قیمت گذاری با حضور نماینده شورای شهر، وزارت اقتصاد، وزارت كشاورزی و نماینده بهره برداران مشخص می گردد.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تصریح كرد: امروز آجیل و خشكبار نرخ می گیرد و قیمت تا آخر شب یلدا ثابت می ماند و اینگونه نیست كه قیمت در ساعات پایانی شب یلدا افزایش داشته باشد.
میوه های عرضه شده درجه كیفی دارد
رحیمی در پاسخ به این سوال كه خیلی از هندوانه ها كه در شب یلدا عرضه می شوند، كیفیت مطلوبی ندارند، اظهار داشت: واقعیت این است كه برخی میوه ها مربوط به فصل گرم سال هستند بنابراین بعضی از میوه هایی كه عرضه می گردد انباری و سردخانه ای است.
وی اظهار داشت: ما برای شب یلدا هندوانه های باكیفیتی هم داریم كه از مزارع جنوب كشور تامین می شود، بعضی از هندوانه ها هم سردخانه ای است، این دو محصول از هم مجزا هستند و نرخ آنها هم متناسب با كیفیت آنهاست ضمن اینكه در بازار هم این محصولات كاملا تفكیك شده اند.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار ادامه داد: میزان فروش ما در ایام منتهی به شب یلدا بسیار متفاوت تر از روزهای عادی است در این روزها تقاضا بسیار زیاد می گردد و همین مبحث نیاز به كنترل ویژه دارد تا بازار سیاه پیش نیاید، ما با عنایت به ذخیره سازی هایی كه صورت گرفته می توانیم از هم اكنون ادعا كنیم كه كمبودی در عرضه محصولات وجود نخواهد داشت.
 

1396/09/28
15:16:09
5.0 / 5
96
تگهای خبر: شهرداری , جشن , بازار , لوكس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

aroma لینک دوستان آروما

آروما AromaStore

aroma تگهای آروما

aromastore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آروما محفوظ است

Aroma آروما

فروشگاه آروما استور