در نشست بررسی چالش های تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذی نفعان تشریح شد

پژوهش ها درباره روند مصرف مواد غذایی ایرانی ها در سال های اخیر

پژوهش ها درباره روند مصرف مواد غذایی ایرانی ها در سال های اخیر

به گزارش آروما مدیرگروه سیاست گذاری تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این كه پژوهش های انستیتو نشان داده كه مصرف لبنیات و گوشت قرمز در سال های اخیر رو به كاهش بوده است، اظهار داشت: پژوهش ها نشان داده است مصرف پرندگان و تخم پرندگان در سال های اخیر تغییری نكرده است؛ اما مصرف حبوبات روند كاهشی داشته است.


به گزارش آروما به نقل از ایسنا، دكتر فاطمه محمدی نصرآبادی در نشست "بررسی چالش های تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذی نفعان" كه بامداد امروز چهارشنبه در دانشكده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار نمود: باوجود روند كاهشی قند و شكر مصرفی در سال های اخیر به نظر می آید مواد حاوی قند و شكر مثل شیرینی ها و نوشیدنی ها در رژیم غذایی افزایش یافته باشد.

وی ادامه داد: با عنایت به مقادیر سفارش شده درباره كل روغن ها و چربی های دریافتی از غذا (۳۰ درصد انرژی) و قندها (۱۰ درصد انرژی دریافتی) احتیاج به اصلاح الگوی مصرف با عنایت به تحلیل بازار احساس می شود.

محمدی نصرآبادی درباره مهم ترین منبع دریافت نمك در سبد غذایی ایرانیان، اظهار داشت: ۵۳ درصد نمك در سبد غذایی ایرانی ها از نمك اضافه شده به غذا تامین می شود، ۱۲.۵ درصد نمك از نان، ۵.۳ درصد از پنیر، ۴.۷ درصد از دوغ و بقیه نمك ها از سایر مواد غذایی تامین می شود.

وی با بیان این كه در ایالات متحده، غذاها و آشامیدنی ها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آگهی های تلویزیونی را می سازند، اظهار داشت: در ایران میزان تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد است. در بین تبلیغات تلویزیونی در ایران، تبلیغات غذاهای چرب غلیظ همچون شكلات، نوشابه، غلات حجیم (پفك)، بستنی ها و كیك ها بیشترین میزان را دارند.

مدیر گروه سیاست گذاری تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: شواهد قوی حاصل از مطالعات نشان دهنده نقش مهم تبلیغات غذاهای ناسالم در شكل دهی عادات غذایی ناسالم بخصوص در كودكان و نوجوانان است.
۸۰ درصد علل مرگ و میر ایرانیان بیماری های غیرواگیر است
در ادامه این نشست، دكتر هدایت حسینی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه اظهار داشت: امروزه به نقش جادویی و سحرآمیز تحقیقات اعتقاد داریم. از ابزار تبلیغات می توان به جهت مثبت و یا خدای ناكرده منفی استفاده نمود. تبلیغات جزئی از اقتصاد حوزه غذا است و باید واقعیت ها به مصرف كننده گفته شود.

حسینی با اشاره به تاثیر رسانه بر افكار و اعتقادات و آداب و رسوم اظهار نمود: خوب است از تبلیغات برای اصلاح رفتار تغذیه ای استفاده نماییم. اگر لبنیات به مقدار زیاد تبلیغ شود، مصرف آن افزایش می یابد. اگر الگوی غذایی سالم در جامعه به وجود بیاید، مشكلات سلامت كاسته می شود.

وی خاطرنشان كرد: آمار وزارت بهداشت نشان داده است كه ۸۰ درصد علل مرگ و میر ایرانیان بیماری های غیرواگیر است. می توان با تغذیه بهتر كیفیت زندگی را بالا برد.




1398/05/02
11:41:27
5.0 / 5
3918
تگهای خبر: انرژی , بازار , بهداشت , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

aroma لینک دوستان آروما

آروما AromaStore

aroma تگهای آروما

aromastore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آروما محفوظ است

Aroma آروما

فروشگاه آروما استور