تبلیغات غیرواقعی دمنوش ها سلامت مردم را تهدید می کند
به گزارش آروما، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه اظهار داشت: ادعاهای درمانی این محصولات فاقد تأیید علمی است و انتشار چنین تبلیغاتی می تواند با فریب افکار عمومی، سلامت جامعه را با خطر جدی مواجه کند.
به گزارش آروما به نقل از وبدا، احمد اسمعیل زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه ضمن اشاره به تبلیغ اخیر دمنوش ها و جلبک اسپیرولینا در رسانه ملی اظهار داشت: طی هفته های پیشین، آگهی هایی در صداوسیما پخش شده که در آن ادعاهای غیرعلمی و معجزه آسا درباره ی این محصولات مطرح شده و به شکل گسترده، درمان بیماریها، لاغری بدون اصلاح سبک زندگی و اثرات سلامت بخش غیرواقعی به مخاطب القا شده است. وی ادامه داد: مجوزی که وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو برای یک محصول صادر می کند، فقط مجوز تولید است و هیچ گونه مجوزی برای ادعاهای درمانی یا تبلیغات سلامت محور محسوب نمی گردد. ازاین رو این که یک محصول مجوز ساخت دارد، به معنای تأیید اثربخشی درمانی آن نیست و رسانه ملی نباید از این مجوز برای توجیه تبلیغات غیرواقعی استفاده نماید. داشتن مجوز تولید برای محصولاتی مانند دمنوش ها، پفک، چیپس یا مکمل های غذایی نیز به معنای تأیید اثرات سلامتی یا شفابخشی آنها نیست. اسمعیل زاده تاکید کرد: مسئله وزارت بهداشت نه با تولید این محصولات، بلکه با طرح ادعاهای غیرعلمی و معجزه آسا در چارچوب تبلیغات تلویزیونی است که می تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.
پخش آگهی های گمراه کننده در برنامه های مورد اعتماد مردم
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه با انتقاد از نحوه جای گذاری این تبلیغات در برنامه های پزشکی و پرمخاطب صداوسیما اظهار داشت: این آگهی ها در بین برنامه هایی پخش می شود که پزشکان معتبر و کارشناسان حوزه سلامت در آن حضور دارند. این کار به شکل ناخودآگاه نوعی تأیید از جانب پزشکان و وزارت بهداشت را به مخاطب القا می کند، در صورتیکه هیچ یک از این ادعاها مورد تأیید علمی نیست. وی ادامه داد: قرار دادن چنین تبلیغاتی بین گفت وگوهای علمی برنامه هایی مانند «طبیب» و «دکتر سلام» موجب می شود مخاطب تصور کند این محصولات مورد تأیید وزارت بهداشت یا پزشکان حاضر در برنامه هستند، در صورتیکه هیچ یک از این ادعاها پشتوانه علمی و مجوز تخصصی ندارد. به قول او، این شیوه پخش، مصداقی از فریب مخاطب و سوءاستفاده از اعتماد عمومی نسبت به برنامه های سلامت محور رسانه ملی است.
تجربه های تلخ گذشته نباید تکرار شود
وی اظهار داشت: پیش از این نیز تبلیغ گسترده برخی دمنوش های لاغری در رسانه ملی سبب شد تعداد زیادی از مصرف کنندگان گرفتار عوارض کبدی و کلیوی شوند و وزارت بهداشت وادار به ارایه خدمات درمانی گسترده به این افراد شود. هزینه چنین تبلیغاتی در نهایت از جیب سیستم سلامت پرداخت می شود.
لزوم استعلام صداوسیما از وزارت بهداشت قبل از پخش هر تبلیغ سلامت محور
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه تاکید کرد: اگر شرکتی ادعای درمانی برای محصول خود دارد، ابتدا باید شواهد علمی به دفاتر فنی وزارت بهداشت ارایه کند تا در صورت تأیید، مجوز موردنیاز برای تبلیغات صادر شود. تابحال هیچ مجوزی برای ادعاهای درمانی دمنوش ها یا اسپیرولینا از جانب وزارت بهداشت صادر نشده است. وی ادامه داد: انتظار می رود صداوسیما به جای پاسخ های توجیهی، مسئولیت پذیر باشد و از این پس قبل از پخش هرگونه آگهی حوزه سلامت، نظر کارشناسان وزارت بهداشت را جویا شود. روابط عمومی و دفاتر تخصصی وزارت بهداشت آماده همکاری و پاسخ گویی دراین خصوص هستند. اسمعیل زاده با اعلان اینکه اعتماد عمومی به رسانه ملی موضوعی حساس و لطمه پذیر است، اظهار داشت: پخش ادعاهای غیرعلمی و اغراق آمیز سلامت محور، هم موجب گمراهی مردم و خطرات جدی برای سلامت جامعه می شود و هم این اعتماد را خدشه دار می کند. انتظار داریم صداوسیما ضمن اصلاح رویه های گذشته، در پخش تبلیغات سلامت محور از مسیر کارشناسی و علمی پیروی کند. به اجمال، مجوزی که وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو برای یک محصول صادر می کند، فقط مجوز تولید است و هیچ نوع مجوزی برای ادعاهای درمانی یا تبلیغات سلامت محور محسوب نمی گردد. به این جهت اینکه یک محصول مجوز ساخت دارد، به مفهوم تأیید اثربخشی درمانی آن نیست و رسانه ملی نباید از این مجوز برای توجیه تبلیغات غیرواقعی استفاده نماید. وی گفت: قبل از این نیز تبلیغ گسترده برخی دمنوش های لاغری در رسانه ملی سبب شد تعداد زیادی از مصرف کنندگان گرفتار عوارض کبدی و کلیوی شوند و وزارت بهداشت ملزم به ارائه خدمات درمانی گسترده به این افراد شود.
منبع: آروما
از این مطلب آروما خوشتون اومد؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب